zaterdag 17 januari 2015

#BoekPerWeek 1

Dus. Zat ik afgelopen week even op het internet, lees ik de hashtag #BoekPerWeek. Lijkt me een goed idee, elke week een boek lezen. Tevens ook een uitdaging, elke week weer een nieuw boek uitlezen. Maar het proberen waard, nietwaar?

Nee en ja, is mijn directe opmerking. Ja, ik ga het zeker proberen maar ik zou mezelf niet zijn als ik het niet een klein beetje ook aanpas naar mijn eigen idee. Vandaar dat ik elke twee week er iets over zal proberen te schrijven, zodat jullie ook weten wat ik lees.

Ditmaal dus #boekperweek 1, over de eerste twee weken van het nieuwe jaar. Op deze manier komen we op een mooie 25 posts dit jaar met dus de boeken die ik dit jaar gelezen heb.

The House of Hades
Rick Riordan

Dit derde deel van de serie 'Heroes of Olympus' gaat over de hoofdpersonen van de eerdere boeken van Rick Riordan, namelijk Percy en Jason. Ook alle andere helden uit Kamp Halfbloed komen langs, waardoor het erg leuk is.
In dit deel gaat de zoektocht door om Gaia, de aardgodin, te stoppen. Daarvoor moeten ze naar Hades' huis, in de onderwereld dus. En terwijl Percy aan het eind van boek 2 in Tartarus gevallen is, samen met Annabeth, moeten de andere helden proberen door te gaan. Het standbeeld van Athene is ondertussen gevonden, maar een dreigende oorlog tussen de Griekse en de Romeinse helden lijkt onafwendbaar te zijn.

Voordat ik begon te lezen had ik verwacht dat dit het laatste deel was van de serie. Dat alles aan het einde van dit boek netjes afgerond zou zijn. Annabeth en Percy, Frank en Hazel, Leo, Piper en Jason zouden hun avontuur hebben afgerond in Argo II en alles zou weer goed zijn. Helaas kwam ik bedrogen uit: deel 4 is ondertussen onderweg vanuit Amerika om hier hopelijk ergens deze week aan te komen.

Overigens is Rick Riordan een geweldige schrijver. Hij schrijft over de Griekse, Romeinse en Egyptische goden alsof ze nu nog leven en zelfs kinderen krijgen met 'gewone' mensen, waardoor de helden ontstaan. Op dit moment is hij ook bezig met de Noorse mythologie. Het eerste deel daarvan schijnt laat dit jaar uit te komen. Bijzondere boeken!

En dan nog iets
Paulien Cornelisse

Uit tweede deel met columns van Paulien Cornelisse las ik regelmatig een stukje. Het zijn leuke, grappige en soms ook interessante columns van de cabaretière. Zelf schrijft ze deze voor het NRC en de NRC-Next.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten