zondag 1 december 2013

50 Books - Vraag 47

Zondag blogdag. En daarom deze 47e vraag van Petepel. En laten we er direct maar mee beginnen...

Welke boek(en) uit de NRC lijst heb je nog niet gelezen maar ga je zeker binnenkort alsnog lezen (oftewel: waarom maken we onszelf gek met een almaar groeiende lijst van ‘nog te lezen’ boeken)?

Ik heb de lijst doorgekeken. Ik ben geschrokken. Ik ben verbaasd. Ik dacht wel wat te lezen...
Kortom: ik heb geen enkel boek gelezen van de vijftig boeken die op de lijst van het NRC staan. Eentje staat bij mij op een shortlist van boeken die ik eigenlijk nog wil gaan aanschaffen, maar van de meeste anderen heb ik zelfs nog nooit gehoord.

En dat terwijl ik echt wel boeken lees. Alleen waarschijnlijk in een iets ander genre dan de meeste anderen. Althans, in een ander genre dan deze lijst van het NRC. Dat is dan wel weer erg logisch.

Ik merk inderdaad wel op dat ik mezelf gek maak met een 'nog te lezen boeken'-lijst. En dat dit lijstje steeds langer wordt is ook al bekend. Toch probeer ik nu het al iets anders aan te pakken: ik heb er een tweede lijstje bij gemaakt! Niet dat dit helpt, maar het damt me wel enigszins in. Dit is mijn shortlist: boeken waarvan ik eigenlijk weet dat niemand in mijn omgeving deze zal aanschaffen dus welke ik zelf moet aanschaffen wil ik ze echt willen lezen.

Op deze shortlist staat het boek 'The fault in our stars' van John Green. Dat boek staat ook in het lijstje van het NRC. Het enige boek dat ik dan in ieder geval wil lezen. De anderen mogen best, maar hoeven van mij niet zo nodig. Als ik die eens van iemand kan lenen... Dat is ook goed. Datzelfde geldt bijvoorbeeld nog steeds voor het nieuwste boek van Dan Brown. Als iemand me die nu eens wil uitlenen... :)

Lijstjes maken doe ik sowieso wel. Anders wordt ik gillend gek. En dat hoeft van mij dan ook weer niet. Of wacht: ik maak een lijstje voor wat ik moet doen als ik gillend gek word!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten