zondag 25 augustus 2013

50 Books - Vraag 33

Het initiatief van de #50Books-uitdaging - gestart door Petepel - gaat de drieëndertigste ronde in. Dat betekent dat we een nieuwe vraag hebben en dus - logisch gevolg - ook een nieuw antwoord. Klaar?

Wat vinden jullie van auteurs die ook onder pseudoniem publiceren?

In het licht van de onthulling van JK Rowling als schrijver Robert Galbraith is dit een leuke vraag. Enkele schrijvers gebruiken inderdaad een pseudoniem. Robin Hobb bijvoorbeeld. Deze schrijfster, bekend van onder andere de boeken van de Zieners en de Levende Schepen, schrijft ook onder haar eigen naam.
Daar kwam ik pas later achter, maar tijdens het lezen merkte ik er niets van. De stijl kon mogelijk hetzelfde zijn, maar daar heb ik niet direct zicht op. En daar lette ik ook niet op.

Er zijn nog meer voorbeelden te noemen natuurlijk, maar dan draai ik om de vraag heen. Het gaat om de simpele vraag of het een probleem is. En daar kan ik een makkelijk antwoord op geven: dat maakt me niet uit. Natuurlijk zal het voor recensenten wel eens lastig zijn (kijk alleen maar naar het voorbeeld van JK), toch maakt het mij niet uit. Voor mij is het simpel: een goed boek is mooi lezen, ongeacht de auteur.


1 opmerking:

  1. Max Pam had er moeite mee bij Marek van der Jagt. Beter dan Grunberg! riep hij. Later bleek dat Grunberg en Van der Jagt dezelfde waren :)

    BeantwoordenVerwijderen