zondag 18 augustus 2013

50 Books - Vraag 32

We bloggen lekker verder en deze week heeft Petepel een mooi testje voor ons in petto. Altijd leuk om even te kijken hoe je zelf scoort en wat je eigen mening is. Dit alles in de #50Books-uitdaging, waar we nu bij de 32e vraag zijn.

Hoe hoog scoor jij op de schaal van boeksnob, en wat zegt dat?

Even ter verduidelijking: op de site van Petepel staat een vragenlijst, welke hieronder ook staat, en daaronder zal ik het antwoord geven op de vraag. Mocht je willen weten hoe een boeksnob tegen deze stellingen aankijkt, geef ik je het advies om even op de site van Petepel te kijken.

1.       E-reading is niet het echte lezen = Alhoewel ik geen fan ben van e-readers - ik heb liever het 'gevoel' van een boek in mijn handen - heb ik geen bezwaar tegen mensen die lezen van een e-reader. Het gemak snap ik.
2.       Ik lees alleen boeken die een literaire prijs hebben gewonnen of klassiekers uit de literaire canon = uh, nee. Ik lees wat ik wil, niet wat er perse goed is volgens anderen.
3.       Boekbloggers zijn dodelijk voor de literaire kritiek! = Nee, absoluut niet. Ze geven het juist meer perspectief, meer kanten van een verhaal. Smaak is namelijk, mocht je het nog niet weten, 'lichtelijk' persoonlijk. 
4.       Oh, ik heb nog nooit gehoord van dat boek. Het werd zeker niet  besproken in een van de vooraanstaande boekenbijlages = Onzin. Ik kan zo wat schrijvers noemen die niet besproken zijn in literaire rubrieken die in mijn opinie supergoed zijn!
5.       Ik lees geen troep zoals Twilight Saga / 50 Shades / Oprah ‘s Book Club selectie, en ik tweet dit statement minimaal 50 miljoen keer = Twilight? Die heb ik gelezen. En dat heb je al kunnen lezen. Wat mij interessant lijkt, lees ik.
6.       Het boek is altijd beter dan de film, basta! = Moeilijke. Ik houd ervan om zelf een beeld bij sommige verhalen te hebben en niet om me eentje voorgeschoteld te krijgen. Maar sommige boekverfilmingen zijn wel erg mooi... (Lord of the Rings als voorbeeld)
7.       Rapmuziek is geen poëzie, daarvoor moet je bij Joni Mitchell / Bob Dylan / Belle and Sebastian zijn = Tja. Joni, Bob en Belle en Sebastian hebben mooie liedjes geschreven. En ik ben geen fan van rapmuziek. Maar om nu direct alle rapmuziek te veroordelen... 
8.       Ik weiger om een ​​e-reader te gebruiken, want ik hou gewoon van die typische oude boek geur. Mensen die niet houden van die geur zijn geen echte lezers = Zie stelling 1
9.       Mensen die hun boeken kopen bij Amazon zijn verkeerd bezig = Nee. Ik koop best wat boeken online, simpel en alleen omdat ik geen geduld heb om te moeten wachten in een boekhandel. Aan de andere kant kom ik regelmatig in boekhandels. 
10.   Ik markeer nooit pagina’s door een hoekje om te vouwen, breek nooit een boek open, of eet tijdens het lezen = Mijn boeken zijn inderdaad erg netjes en dat houd ik ook graag zo. 
11.   Ik denk dat het goed is dat sommige mensen uberhaupt al lezen = De leerkracht in mij grinnikt. Er zijn inderdaad weinig kinderen die voor hun lol lijken te lezen. 
12.   Ik heb geen tv, want dat is zonde van mijn leestijd. Had ik al gezegd ik heb geen tv heb? Hey. Jij daar. Ik heb geen tv! = Ik heb een tv. Hij staat nu uit. Had ik al verteld dat ik best wel tv kijk? Wist je dat al?
13.   Het kan me niet schelen wanneer de hoofdpersoon onsympathiek is. Het is het proza ​​waar het om gaat = Als het boek goed is... 
14.   Ik lees geen liefdesverhalen / thrillers / westerns. Ik lees alleen maar echte literatuur = Ik lees wat ik wil. 
15.   Ik begrijp niet dat volwassenen nog steeds jeugdliteratuur lezen. Je bent volwassen, dus hoor je boeken voor volwassenen te lezen = Ik hou wel van dansen in de regen of ijshoorntjes of trampolines of eigenzinnigheid en mijn stropdas zit te strak. (één aanpassing aan de boeksnob-versie)


Kort, op de vraag of ik een boeksnob ben... Nee, ik denk het niet. Of denk jij van wel?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten