zondag 11 augustus 2013

50 Books - Vraag 31

Nieuwe week, nieuwe vraag van Petepel. Deze week de 31e vraag. En we beginnen direct!

Wie is er bekend met en/of doet mee aan enige vorm van boekenruil?

Boekenruil. Volgens mij was er al eerder een soortgelijke vraag langsgekomen of heb ik in ieder geval aangegeven dat in de vakanties regelmatig aan bookcrossing meedoe. Afgelopen jaar was ik bijvoorbeeld in Pingyao, een geweldig mooi stadje in China. Deze stad staat bekend om zijn stadsmuur die nog geheel intact is. Tevens mag je binnen deze muren bijna nergens met de auto komen.

Stadsmuur van Pingyao, China
Ik was daar, met wat anderen, gelegen in een courtyardhotel, een hotel waarbij de kamers rond allerlei binnenplaatsen lagen. Aangezien deze stad een UNESCO-monument is, komen er best wat buitenlanders (lees: niet-Chinezen) en daar zijn ook best wat dingen voor. Veel restaurantjes hebben een 'Europese kaart' vol gewone (lees: niet-Chinese) gerechten - hetgeen voor mij toch wel even wat fijner was dan al dat Chinese eten. (meer daarover overigens op mijn reisblogs daarover, te vinden bij de labels --> China2012 )

In één van die barretjes was ook een leeshoek. Er hingen enkele planken waar boeken op lagen. Duits, Spaans, Engels... Vele talen waren er te vinden en ook ik heb daar een boek geruild. Ik had een mooi boek gelezen van Kathy Reichs en dat was uit. Een nieuw boek zou dan natuurlijk welkom zijn. Er lag een ander boek, tot mijn spijt weet ik niet eens meer welk, welke ik meegenomen heb.

Nadat ik dat boek gelezen heb, heb ik deze in Shanghai, in de 'bibliotheek' van het hotel, achtergelaten. Niet dat het een bibliotheek was, er stonden daar wat boeken in een hoekje van de lobby, netjes gerangschikt op hoogte, dat dan weer wel, waar ik de mijne tussen heb gezet. Omdat ik niet van de receptioniste duidelijk kreeg of dat ook een bookcrossing-plek was - ze sprak geen woord Engels - heb ik uit mijn tas maar mijn laatste boek gepakt. Deze had ik pas weer in Nederland uit, dus die ligt hier nog ergens, denk ik.

Naast bookcrossing ken ik geen andere vormen van boekenruil, alhoewel ik wel eens, via marktplaats, een boekenruil heb gedaan. Maar bookcrossing is een geweldige zaak! Meedoen dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten