zondag 14 juli 2013

50 Books - Vraag 27

Een nieuwe vraag betekent een nieuw antwoord in de #50Books-uitdaging. Voor diegenen die nog niet weten wat dat inhoudt komt hier een kort stukje. De anderen - die al wel kennis hiervan genomen hebben - kunnen het komende stukje overslaan.

Sinds het begin van dit kalenderjaar is Petepel (link) een uitdaging begonnen waar iedereen aan mee kan doen. Elke week stelt hij een vraag die te maken heeft met boeken en lezen waarop wij, als lezers, een antwoord kunnen geven. Want mooie boekentips delen met elkaar, daar gaat het toch om?

Hieronder staat de 27e vraag. Eerdere vragen kan je lezen op de site van Petepel en mijn antwoorden daarop kun je hier vinden.

Van welk boek heb je ooit gezegd dat je het gelezen had, terwijl dat niet zo was?

Er zijn wel enkele boeken waarvan ik gezegd heb ze gelezen te hebben, maar waar weinig tot niets van waar was. De meerderheid van deze boeken zou ik gelezen moeten hebben op en tijdens mijn middelbare school-tijd, maar wegens gebrek aan zin en de lastigheid van de te lezen boeken... Probeer als vijftien jarige maar eens fatsoenlijk door Max Havelaar van Multatuli te komen. Wat een verschrikkelijk boek.
Tegelijkertijd zijn er ook boeken uit die periode die ik wel helemaal heb uitgelezen, terwijl dat toch wel wat bijzonder was. Karel ende Elegast heb ik helemaal gelezen, maar Reinaert de Vos dan weer niet. Beide heb ik 'gelezen' voor mijn HAVO-opleiding.

Ik had enkele jaren geleden een discussie met iemand over Hamlet, de klassieker van Shakespeare. Alhoewel ik wel een enorme pil heb liggen met de complete werken van de schrijver en zelfs al enkele stukken gelezen had, wist ik niet alles. Dat werd me ook haarfijn uitgelegd, waarna ik terug moest krabbelen. Zij vertelden me zoveel dingen waarvan ik geen weet had. Ik deed het onder als een boek wat ik al lang geleden gelezen heb en daarna zoveel andere boeken heb gelezen, dat ik het vast kwijt was.
De dag erna ben ik alsnog begonnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten