zondag 14 april 2013

50 Books - Vraag 14

De veertiende vraag in de serie van Petepels #50Books-Challenge. Hierbij komt hij wekelijks met een aan boeken gerelateerde vraag, en deze week is de vraag:

Welk boek heeft jouw verliefd doen worden op een stad of land?

Sinds enige tijd ben ik verslingerd geraakt aan de Griekse mythen en verhalen over de Griekse goden. Dat is begonnen toen ik in Baltimore was, waar ik in een boekhandel enige boeken zag staan over de Griekse mythologie. Sinds ik deze gelezen heb passeren steeds meer boeken de revue die enigszins gelieerd zijn aan deze bijzondere verhalen.

Het boek 'Mythology, Timeless Tales of Gods and Heroes' van Edith Hamilton is de basis van dit alles. Daarna zijn meer boeken van haar langsgekomen, heb ik de boeken van Homerus uitgelezen en nog meer verschillende tragedies en komedies van die tijd. Ook de boeken van Rick Riordan - Percy Jackson - heb ik in één ruk uitgelezen.

Het is zelfs zo dat toen ik de kans had om een Griekse en Romeinse mythologie cursus te volgen, ik deze met beide handen heb aangegrepen en deze cursus van de Universiteit van Pennsylvania- een achtweekse cursus met daarbij zeven toetsen en twee essays - afgesloten heb met een gemiddelde eindcijfer van 9,6.

Toch ben ik in mijn leven nog nooit in Griekenland geweest. Het is wel de bedoeling om dat nog eens te bezoeken, maar wanneer dat kan ik nog niet zeggen...

3 opmerkingen:

  1. Ik houd van Griekse mythen en sagen, heb er heel veel over gelezen. Ben alleen op Kos geweest, dat was mooi, maar over de rest van Griekenland kan ik helaas niets zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zullen de Griekse mythen nog voelbaar zijn in het hedendaagse Griekenland? Ik heb geen idee maar kan me voorstellen dat het twee losstaande werelden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Niek,

      Zelf woon ik in Drenthe, het land van de hunebedden. Ik kom genoeg in Friesland en ook in Groningen.
      Alhoewel je de geschiedenis echt niet overal altijd ziet, ben je er wel terdege bewust van wat er allemaal heeft gespeeld. Ik ga er van uit dat dit in Griekenland exact hetzelfde is...

      Verwijderen